Test af Samsung 55" LED TV UE55ES8005

Det er efterhånden over et år siden vi på AV Blog lagde ud med en test af Samsungs LED flagskib UE46D8005. Vi var temmelig imponerede over hvor langt Samsung havde taget LED teknologiens billedkvalitet og samtidig efterladt alle konkurrenter langt bag sig hvad angår design.

ES8005 er den direkte efterfølger til D8005 serien, og Samsung har endnu en gang taget et godt skridt frem foran konkurrenterne ved at inkludere både tale og bevægelsesstyring i deres nye prestige serie, som til gengæld stort set beholder sidste års populære design.

Vi har i år valgt at se på 55” modellen, for at få lidt variation i panelstørrelser og på denne baggrund kunne vurdere forskelle i backlight bleed og andre panelegenskaber. I testperioden har vi dog også set på en Samsung UE46ES8005, mens UE55ES8005 har stået skulder ved skulder med en Panasonic TX-L55DT50 under hele testen. De testede UE46ES8005 og UE55ES8005 samt alle de ES8005/ES7005 og ES6535 vi har haft fingrene i til dato benytter Samsungs egne paneler.

Modellerne i Samsung LED TV ES8005 serie

UE40ES8005 (Vejledende udsalgspris: kr. 14.999)
Se den aktuelle pris på Pricerunner

UE46ES8005 (Vejledende udsalgspris: kr. 17.999)
Se den aktuelle pris på Pricerunner

UE55ES8005 (Vejledende udsalgspris: kr. 23.999)
Se den aktuelle pris på Pricerunner

UE65ES8005 (Vejledende udsalgspris: kr. 32.999)
Se den aktuelle pris på Pricerunner

Bemærk: Det testede TV kom på markedet med firmware version 1004, og blev inden testen opgraderet til firmware 1006. Med den oprindelige firmware havde ES7005 og ES 8005 serien en tendens til at lukke ned sporadisk uden grund, hvilket er løst med firmware 1006. Enkelte af de problemer som bliver beskrevet i testen må forventes at blive løst snarligt med firmware opdateringer, hvor den seneste i skrivende stund er 1008.2.

Det er væsentligt at holde i erindring, at en del performancerelaterede målepunkter er tæt knyttet til den benyttede firmware, og derfor vil kunne ændre sig i forhold til det i testen beskrevne. Eksempelvis er der allerede meldinger om at Smart Hub’en er blevet hurtigere efter seneste software opdatering.

TV’et er før testen blevet kørt ind i over 100 timer idet der erfaringsmæssigt kan være forskel på eksempelvis clouding og hvidbalance på LED TV i de første timer.

Design og fjernbetjeninger

Samsung laver flotte TV.
Sidste års D8005 serie var en åbenbaring på fladskærmsmarkedet, og har været en af de væsentlige faktorer til at Samsung i 2011 satte sig endnu tungere på fladskærmsmarkedet i Danmark end tidligere. Konkurrenterne har gjort deres bedste for at indhente det designforspring som Samsung etablerede sidste år, og den tynde ramme vil i 2012 blive et almindeligt forekommende designparameter.

ES8005 serien har arvet designet fra D8005 på langt de fleste områder. Metalrammen er blevet en smule tyndere, men med en meget tynd sort inderkant i stedet, således at rammens samlede tykkelse stadig holder sig omkring en halv centimeter. Tilføjelsen af et kamera på toppen er nødvendiggjort at alle de nye funktioner til at styre TV’et ved hjælp af bevægelser. Det skæmmer dog designet en smule, og gør at ES8005 er lige den smule mindre æstetisk tiltalende end D8005. Det ændrer dog ikke ved at ES8005 serien, i mine øjne, er blandt de absolut pænere fladskærme på markedet.

Den nydesignede fod er, i hvert fald i Samsungs egen optik, et helt kapitel for sig. Det er helt tydeligt hvor stolte Samsung er af den nye bordfod når man konstaterer at det er blandt de væsentligste forskelle på ES8005 og ES7005 serien (som kommer med sidste års fod). Givet de rigtige forhold, og gerne med lidt luft omkring sig, er den nye bordfod faktisk også virkelig flot. I praksis er den lidt billigere lavet (plastik) end man får indtryk af på billeder, men helhedsindtrykket på afstand er virkelig godt. TV’et kan ikke dreje når det er monteret på foden.

Samsung UE46ES8005 Standard Remote

I forhold til den og skærmens flotte design er fjernbetjeningen en anden sag. Efter den skuffende standard remote som fulgte med D8005 serien sadlede Samsung om og i sommeren 2011 ændrede de tilbehørspakken til D8005 så den fik en langt mere lækker fjernbetjening i metal med, udover en 5” Galaxy tablet. Med ES8005 er vi nu tilbage til den situation at en billig plastikfjernbetjening leveres med til et premium TV.

Bortset fra den billige udførelse udfylder fjernbetjeningen sådan set sin opgave OK. Den ligger fint i hånden, har relativt store knapper som er til at komme til, og de fleste knapper er bagbelyste. Jeg er ikke selv fan af at have navigationsknapperne så langt nede på fjernbetjeningen, men det kan være en individuel præference. I hvert fald kunne jeg bedre lide Samsungs fjernbetjeninger som de så ud for et par år siden, og foretrækker Panasonics som de ser ud nu.

En mere objektiv kritik er manglen på direkte tilgang til justering af aspektratio (P.Size på tidligere års fjernbetjeninger) som faktisk kan være ganske nødvendig og er meget irriterende at skulle ind i menuen for at justere. Det er i øvrigt en uheldig kombination af fjernbetjening og Smart Hub som kombination at man skal gennem mindst 4 menuvalg før man kan få lov at se optaget TV. Det burde absolut være en separat knap på fjernbetjeningen – og mon ikke man til gengæld kunne have droppet knappen til Samsungs Family Story app?

Samsung UE46ES8005 Touchpad Remote

Som noget nyt leverer Samsung til deres topmodel yderligere end touchpad fjernbetjening, som er specielt lavet til at gøre Smart TV oplevelsen lettere tilgængelig. Eksempelvis er det i praksis ikke hensigtsmæssigt at benytte en web browser med en standard fjernbetjening, og her kommer en touchpad noget længere som erstatning for en mus. Den medfølgende touchpad remote er noget pænere at have liggende end den normale.

De mest nødvendige funktioner til styring af skærmen (tænd/sluk, kanalskifte og volumen) ligger også få fjernbetjeningen, så i princippet kan man helt undvære standard fjernbetjeningen. Der er endvidere indbygget en mikrofon, så man kan benytte talekommandoer direkte til fjernbetjeningen i stedet for at sidde og råbe til skærmen. Den vigtigste funktion til web browseren og eksempelvis Youtube app’en er dog et keyboard, som stadig ikke findes på nogen af de to remotes. Samsung sælger et trådløst keyboard løst, og alternativt kan man benytte den gratis Samsung remote app til Android eller iOS.

Touchpad remoten ligger dejlig tungt i hånden og føles solid og lækker. I praksis tager det dog noget tid at vænne sig til den, og særligt navigation i menuer er lidt mere krævende end en normal fjernbetjening. Der er altså en god sandsynlighed for at det ikke bliver hele familien som vænner sig til at benytte den som den eneste fjernbetjening.

Ud over de to medfølgende fjernbetjeninger har Samsung som nævnt en Samsung remote app i både Apples App store og Android Market. Fjernbetjeningsprogrammet opdateres løbende, og kan generelt styre alle TV’ets funktioner. Det er dog stadig en ret besværlig løsning at skulle starte en app hver gang man vil fjernbetjene TV’et, og i praksis er det stort set kun ved behov for indtastning (web browsing og Youtube) at den kommer til sin ret.

Tilslutninger

Hvis man er bekendt medSamsungs skærme generelt, er der ikke noget på listen over tilslutningsmuligheder som kan overraske meget. Der er 3 USB tilslutninger, som kan benyttes til at afspille mediefiler og optage TV. Den ene kan levere op til 1 Ampere, som er hensigtsmæssig til USB harddiske uden ekstern strømforsyning.

Der er 3 HDMI tilslutninger (ned fra 4 sidste år), hvilket må siges at være minimum i dag. Den ene har Audio Return Channel (ARC), og kan sende TV’ets lyd tilbage til et anlæg eller sound bar via HDMI 1.4. En anden er kompatibel med Mobile High-definition Link (MHL), og kan forbindes til eksempelvis en mobiltelefon som Galaxy S II.

Selvom de fleste bærbare efterhånden levered med HDMI eller DVI output savner vi alligevel muligheden for at tilslutte en PC via D-SUB 15-pin VGA kabel, som man kunne på D8005. I højere grad virker det dog helt forrykt, at Samsung (igen) har udeladt en brugbar analog lydudgang. Det er ganske enkelt tåbeligt, at al tilslutning af lydudstyr uden digital indgang skal ske via SCART adapter eller høretelefonudgangen.

Der er indbygget Wi-Fi og mulighed for kablet netværk via RJ-45 stik. ES8005 understøtter ikke Ethernet over HDMI. Skærmen koblede let og problemfrit på det trådløse net, men havde mange problemer med at få forbindelse med Samsungs servere (læs mere nedenfor).

Som den væsentligste nyhed på tilslutningssiden er porten til Samsungs Smart Evolution Kit. Med den hastige udvikling vi ser på fladskærmsmarkedet har Samsung taget det skridt at udstyre deres bedste skærme med en udvidelsesport hvor der vil kunne tilsluttes en udvidelse af hukommelse, processorkraft og andet som er nødvendigt for at leve op til fremtidens krav til en moderne fladskærm. Samsung har været lidt vævende omkring hvad der kan og ikke kan opgraderes. De første meldinger lød på at Samsung ville garantere at ES8005 ville kunne opgraderes til tidssvarende performance i de næste 4 år. Det ser dog ikke ud til at dette er meldt officielt ud, så måske de tager en mere behersket tilgang til hvad der kan forventes.

Det er under alle omstændigheder en god ide. Selv ikke verdens førende fladskærmsproducent kan rimeligvis forudsige hvad der vil være af krav til et TV om 4 år, og hvorvidt de krav vil kunne opfyldes alene gennem et udvidelseskort. Det giver jo sig selv at nye tunere, kamera og mikrofoner etc. ikke vil kunne indbygges i et TV som ikke har dem fra starten. Elektronikbranchen er fyldt med eksempler på producenter som har lovet at deres produkter kunne opgraderes, men har måttet sande, at så snart det blev relevant, så kunne det ikke lade sig gøre. Smart Evolution Kit er en rigtig god ide, og i hvert fald skader det ikke at have muligheden.

Funktionalitet og features

Det kommer næppe som en overraskelse, men lad os få det slået fast med det samme: Den ubetinget største udvikling for Samsungs fladskærme fra 2011 til 2012 ligger indenfor features og funktioner. På CES i januar måned var fokus knivskarpt indstillet på styring af TV via bevægelser og tale kombineret med de nye indbyggede apps samt de muligheder som dual core processorer giver. Faktisk hørte vi så meget om stemmestyring og fitness apps at der knapt var tid til at tale om billedkvalitet.

Vi hørte også meget om den nye dual core processor, som giver en masse nye interaktive muligheder og meget hurtigere navigation. I praksis virkede det som ikke som om loading af apps og bevægelser i Smart Hub er hurtigere end det var tilfældet sidste år. Der er stadig ventetid når man vælger en app som skal starte op, uden at det dog er voldsomt generende. Efter sigende er performance forbedret med nyere firmware opdateringer, men det er ikke noget vi har testet.

Menuer

Menustrukturen er nærmeste 100 % magen til sidste år. Der er ikke de store armbevægelser i Samsungs menustruktur, men den er simpel og logisk opbygget, særligt når man tænker på hvor mange (brugbare og unødige) indstillingsmuligheder et moderne TV har. Samsungs menuer er blandt de absolut bedste på markedet.

Samsung UE55ES8005 Menu

Menuerne reagerer rimelig hurtigt, og er velegnede når der skal kalibreres. Når der skal justeres værdier for de enkelte parametre er der ikke længere timeout så man vender tilbage til menustrukturen efter kort tid. Når man kalibrerer skærme, særligt på CMS og hvidbalance er det er et kæmpe fremskridt i forhold til tidligere, og de fleste konkurrenter.

Stemme- og bevægelsesstyring

Den mest interessante nyskabelse i årets topmodeller fra Samsung er muligheden for at styre fjernsynes via stemmekommandoer og bevægelser – kaldet Samsung Smart Interaction. Den første overraskelse er at det rent faktisk virker i praksis – under de rette omstændigheder.

Bevægelsesstyringen er umiddelbart den sjoveste nyskabelse, og den som nok har mindst forbindelse til virkelighedens verden. Kameraet i ES8005 kræver temmelig meget lys for at fungere godt til styring, og i en stue med almindelig aftenbelysning kan man ikke regne med at det fungerer. Er der lys nok er det til gengæld muligt at styre TV’ets basale funktioner ved hjælp af hænderne foran skærmen. Det gælder både menuerne, kanalskifte, lydstyrken og de andre behov man har.

Som sagt fungerer det rent faktisk så længe man er nogenlunde foran fjernsynet med god belysning, der ikke er andre som bevæger sig, og man kontrollerer sine bevægelser. Med andre ord en lang række faktorer som sjældent er til stede i virkeligheden. I praksis ender det derfor nok med at man lader sig imponere over at det virker, hvorefter man imponerer først familie og siden hen venner med hvad ens nye TV kan… og derefter glemmer man alt om det. Det er simpelthen for besværligt i praksis.

Stemmestyringen er lidt i en anden boldgade. Stemmestyringen fungerer til en lang række funktioner, både de mest simple og de mere avancerede, og det er på dansk. Med lidt træning kan det faktisk lade sig gøre at tænde TV’et, starte en Internet browser session og søge efter et ord eller sætning på Google uden at røre fjernbetjeningen – DET ER IMPONERENDE. Og ja, søgningen på både ”fladskærm” og ”rødgrød med fløde” blev genkendt uden problemer.

Den mere avancerede funktionalitet som beskrevet ovenfor er dog mere imponerende end den er funktionel, idet jeg kunne have lavet den samme søgning på min iPad på under den halve tid ved at bruge hænderne, og hvad har vi så vundet. Stemmestyring forudsætter også at der er nogenlunde frit for støj, eller at man benytter mikrofonen indbyggede i touchpad fjernbetjeningen. Du skal altså ikke altid regne med at stemmestyringen virker når du står nede i den lokale TV forhandler.

Med et lidt frækt udtryk kan man sige, at Samsung med sin Smart Interaction har løst et problem som ingen mennesker har. Man kunne derfor også forvente at stemme- og bevægelsesstyringen vil ende som det nyeste BR legetøj i hænderne på et lille barn juleaften: Der leges intensivt i en halv time, hvorefter det er fuldstændig uinteressant. Det var min konklusion på brugbarheden af Smart Interaction.

Men så skete der noget… I løbet af testperioden fandt jeg mig selv i flere og flere situationer, hvor det var nemmere at sige ”Hej TV, sluk TV” end at finde fjernbetjeningen, og tilsvarende når jeg skulle tænde det. Og når der lige skulle testes på HDMI 3 indgangen, men skærmen viste en TV kanal var det meget nemmere lige at sige ”Hej TV, Kilde, HDMI 3” end at finde fjernbetjeningen. Og mine kommandoer blev genkendt uden kvaler 90 % af tiden. Og sådan endte jeg med faktisk at savne stemmestyringen lige så snart ES8005 var leveret tilbage, og det er faktisk blandt de yderst få funktioner jeg nu savner på min Pioneer plasma, som jo desværre ikke har noget Pioneer Evolution Kit.

Indbyggede apps

Udvalget af indbyggede apps minder meget om hvad vi kender fra sidste år. Der er Youtube, Facebook, Twitter, Skype og de andre klassikere. Samsung var også blandt de første med opdateret Netflix app til 2012). Det er muligt at sætte kameraet op så det ud fra ansigtsgenkendelse automatisk logger dig ind på din Samsung konto med tilhørende apps, hvilket sådan set er rimelig smart, og fungerer (så længe der er lys nok til at kameraet virker).

Vi havde en del kvaler med at Skype konsekvent insisterede på at der var en elendig forbindelse og leverede et meget pixeleret billede, uanset at begge Skype deltagere var på samme Wi-Fi netværk. Vi konstaterede også, at skærmen havde problemer med at ”pumpe” lysoutputtet på TV op og ned efter at vi forlod Skype, og blev ved med det til vi havde lukket TV’et og tændt det igen. Begge problemer forventer vi løst med en snarlig opdatering, måske de allerede er blevet ordnet. Skype applikationen er i øvrigt velfungerende og let at gå til.

Samsung UE55ES8005 fitness app

De tre nye applikationer er Fitness, Kids og Family Story. Det var vores indtryk, at ingen af de medfødte apps tilbyder noget som ikke kan gøres bedre på en computer. Under alle omstændigheder er interfacet så kluntet at det til tider er direkte pinligt. Hvis man nogen sinde har brugt et Apple produkt, så kan det undre at Samsung ikke har gjort mere ud af brugeroplevelsen. For overhovedet at komme i gang skal man udfylde en profil hvor både fornavn og efternavn er obligatoriske for at komme videre. Hvem i alverden designer en brugergrænseflade som nægter at gå videre med processen, hvis man ikke udfylder efternavn til en app, hvor efternavnet er helt ligegyldigt? Jeg var også ude for utallige problemer med at få forbindelse til Samsungs servere, og der var ingen brugbar fejlmeddelelse som kunne give et hint om hvorvidt det var en klient- eller serverfejl, eller var en fejl med netværksforbindelsen.

Samsung UE55ES8005 netværksfejl

Fitness fungerer ved at man opgiver en række oplysninger om sig selv, hvad man har af træningsmål (baseret på vægttab) og herefter kan vælge en række træningsprogrammer (kredsløbstræning) der vises som videoklip. Mens træneren laver øvelser kan du via kameraet se dig selv lave samme øvelser, og når du er færdig beregner applikationen hvor mange kalorier du har forbrændt og lægger det i en database så du kan følge din udvikling. Der var i øvrigt ingen oplysninger om hvor man kan finde og eventuelt downloade sine træningsdata. Sjovt når man får det præsenteret, men ubrugeligt i praksis.

Family Story giver mulighed for at organisere fotos som albums lagret på Samsungs cloud storage. Igen en fin ide, men hvem har lyst til at benytte sit TV til at lave den slags pillearbejde, og herefter være bundet til Samsung når man skal have adgang til sine albums. Der findes rigeligt med steder man kan dele sine billeder ganske gratis, med bedre features og langt større platformsuafhængighed.

Samsung UE55ES8005 web browser

Browseren minder meget om hvad vi så i D8005, og er blandt de absolut bedste af sin slags, men web browsing på et TV er stadig ikke nogen god brugeroplevelse.

Medieafspilning

Medieafspilleren i Samsungs TV er velkendt for at være blandt de absolut bedste tilgængelige, særligt hvad angår kompatibilitet med forskellige medieformater. I testen af ES8005 afspillede den ALT hvad vi smed efter den fra en ekstern USB harddisk. Der er gode muligheder for at pause og spole i filmsekvenser.

Samsung UE55ES8005 MKV-afspilning fra NAS

Fra en DLNA kompatibel netværksharddisk (Verbatim Mediashare) lykkedes det på ES8005 kun at afspille SD filer i AVI containerformat, mens ikke en eneste .MKV fil i x264 format gav noget resultat. Jeg antager at det er en mindre softwarefejl, da sidste års D8005 ikke havde nogen problemer med de samme filer fra netværksharddisk. Panasonics DT50 stod ved siden af og afspillede lystigt selvsamme filer fra samme NAS.

PVR  / Timeshift

Det er muligt at optage TV direkte ned på en ekstern harddisk. Det kan ske enten direkte fra den Tv kanal man ser, eller ved hjælp af timer som kan indstilles manuelt eller direkte fra den elektroniske programguide (EPG). Setup af optagefunktionen er ikke intuitiv, og når man har tilsluttet en harddisk står det ikke umiddelbart klart hvor man starter og formaterer sin USB disk. Den del kunne har været lavet bedre for at hjælpe mindre teknisk kyndige brugere.

Når først funktionen er sat op fungerer det til gengæld simpelt og rimelig godt. En startet optagelse kan man vælge at se samtidig med optagelsen, så det fungerer som timeshifting. Der kan pauses og spoles i optagelsen mens der optages. Ved start af optagelse fra en given kanal har man mulighed for at optage videre i 10-360 minutter i 10 minutters interval.

Vi savnede lidt muligheden for at sætte skærmen op til løbende at optage den kanal man nu er på, så man altid har muligheden for at spole tilbage uanset om man har startet en optagelse. Det er en funktion som Thomson kunne levere i deres harddisk optagere i 2001, så det må vel være fair nok at forvente som en mulighed i 2012. Vi savnede også muligheden for at lægge et fast antal minutter til alle EPG programmerede timeroptagelser, da man let kommer til at miste de sidste 5 minutter, hvis TV programmet bliver lidt forsinket i forhold til programmet.

Samsung UE55ES8005 AllShare Play

Når optagelsen er gemt, er det desværre lidt for besværligt at finde den igen. Man skal først aktivere Smart Hub og vælge AllShare. Under AllShare vælger man optaget TV, hvorefter man yderligere skal vælge den tilsluttede harddisk man har optaget på. 4 menuvalg for at få en liste over optaget TV, det er altså for meget.

EPG

EPG’en i ES8005 ligner sig selv fra sidste år. For de nostalgiske kan vi meddele, at man stadig ikke kan se et lille PIP billede af den aktuelle TV kanal mens man ser EPG’en, hvis man benytter digitalt DVB-C kabel TV.

Samsung UE55ES8005 Samsung EPG

Der er mulighed for at vælge om man vil have EPG’en i Samsungs klassiske format, eller benytte Rovi EPG som alternativ. Begge muligheder er fine, og det er nok alene personlig præference som kan afgøre hvilken der opfylder ens behov bedst.

Samsung UE55ES8005 Rovi EPG

Støj

På støjsiden var der som forventet ikke meget at bemærke. LED TV har generelt ikke problemer med støj fra paneler eller bagbelysning, som det kan være tilfældet ved plasmaskærme. På de ældre CCFL LCD TV var det ikke ualmindeligt, at høre hylen fra strømforsyningen når man dæmpede bagbelysningen under det maksimale, da justeringen reelt fungerede som en lysdæmper på lysstofrørene.

Samsungs LED TV, herunder UE55ES8005 benytter heller ikke blæsere for at holde panelet nede i temperatur, og i praksis var den testede model stille som graven. Der var ganske enkelt intet at høre fra TV’et

Lydkvalitet

Alt for mange danskere undervurderer i voldsom grad hvor vigtig lyden er for den samlede oplevelse de får ud af deres TV, uanset om det er en film, serie eller det seneste talentshow man ser. Derfor er det også paradoksalt at anmeldelser af TV alene kan tage stilling til hvilke TV der har den mindst ringe lyd, idet stort set ingen TV leverer lyd som er brugbart til andet end nyhederne. Det basale problem går igen i langt de fleste TV: Den maksimale lydstyrke er for lav, og der er alt for lidt bas. Herfra skiller de enkelte TV sig så ud på mere eller mindre ubehagelig vis.

Samsung fortjener den ros, at de løbende forbedrer lyden i deres TV indenfor de ovenfor beskrevne rammer, og faktisk leverer meget flot og ren lyd fra de små bundmonterede højttalere i ES8005 serien. Det samlede resultat er stadig totalt uegnet til at give store filmoplevelser og lyder enormt tyndt selv ved maksimal volumen (100), men det der kommer ud er meget rent og fri fra misfarvninger eller mekaniske mislyde.

Samsung UE55ES8005 lyd frekvenskurve

Som det kan ses af den målte frekvenskurve er resultatet endog yderst lineært, og det repræsenterer meget fint den opfattede lydkvalitet, som rent faktisk holder ved pænt op over 10 KHz og først herefter begynder at rulle af. Imponerende.

Som på sidste års modeller er det muligt at lade TV’et konvertere et Dolby Digital lydsignal til et lineært PCM signal på den optisk digitale SP/DIF udgang, så man uanset TV kanalens lydsignal kan sende et digitalt lydsignal til en almindelig stereo DAC. Rigtig smart feature da flere og flere anlæg leveres med digitale indgange. En anden klar forbedring ved den digitale lydudgang er at den variable forsinkelse som kan indstilles i 10 ms. trin i dette års ES8005 modeller starter ved 100 ms. og således giver mulighed for at justere forsinkelsen både op og ned. En super feature, hvis man benytter udgangen i kombination med et anlæg (eksempelvis Sonos) som allerede har en smule forsinkelse af lydsignalet indbygget. Tidligere har denne justering skullet foretages i service menuen.

Samsung har som sædvanlig indbygget en lang række forskellige lydindstillinger. Det umiddelbare indtryk var at de forskellige muligheder var mere forskellige end gode. Ingen af indstillingerne var generelt bedre end standardindstillingen.

Strømforbrug

Strømforbruget for et LED TV er efterhånden så langt nede, at der knapt nok er forskel på de forskellige størrelser og indstillinger, i hvert fald ikke nogen som gør en reel forskel. Vi måler TV’et strømforbrug med en standardsekvens, som repræsenterer et gennemsnitligt TV program.

Tilstand

Strømforbrug (effekt)

Standby 0,7 watt
Standard indstilling 88 watt
Film indstilling 99 watt
Kalibreret Film indstilling 99 watt

 

Det ubetinget mest overraskende er at det er lykkedes Samsung at holde strømforbruget i standby så langt nede, selv når stemmestyringsfunktionen er sat til, og TV’et derfor selv i standby tilstand konstant lytter efter om man kalder på det med ”Hej TV” frasen.

Som der fremgår trækker UE55ES8005 mere strøm i film indstillingen end i standard indstillingen, hvilket som udgangspunkt er omvendt af hvad man ville have forventet. Det skyldes at ES8005 i standard indstillingen har dynamisk kontrast slået til, og derfor lukker ned for bagbelysningen afhængig af signalet. Det medfører naturligvis at der benyttes mindre strøm til at drive LED-belysningen.

Farvegengivelse, hvidbalance og gamma i standard indstilling (Out of Box)

Ved opstart af UE55ES8005 første gang får man mulighed for at vælge mellem butiksindstilling og hjemmeindstilling. Det er svært at forestille sig at butiksindstillingen kan være meget værre end hjemmeindstillingen, for der er helt klart tale om en meget uheldig kombination af standardindstillinger.

Samsung UE55ES8005 standard indstilling

I første omgang antog jeg at der måtte være tale om en fejl, men fik efter et par opringninger bekræftet, at alle Samsungs ES8005 modeller bliver leveret med kontrasten skruet op på 100 ud af 100 mulige i standardindstillingen. Billedet der mødte mig var markant værre end hvad D8005 leverede ud af kassen, og var nærmest pinligt sammenlignet med Panasonic ved siden af.

Samsung ES8005 Panasonic DT50 tweet

Ved første øjekast var det klart at der var betydelige farveforskydninger i sekundærfarverne på grund af en for høj farvetemperatur. Målingerne pegede endvidere på at primærfarverne havde for høj intensitet, hvilket er almindeligt for TV i standard indstillingen. Forskydningerne minder meget om dem vi så på D8005 sidste år, men er en smule mindre ekstreme på ES8005.

AV Blog Samsung UE55ES8005 farvegamut standard

Ser man bort fra den overdrevne farveintensitet og sekundærfarvernes skævvridning grundet en meget blålig hvidbalance, så var primærfarverne pænt placeret i CIE diagrammet, og der var ikke tale om kraftig overmætning som vi jævnligt ser eksempler på. Alene rød skiller sig lidt ud som overmættet.

AV Blog Samsung UE55ES8005 hvidbalance standard

Hvidbalancen var i hovedtræk som man vil forvente den af en Samsung skærm i standard indstilling med betydeligt blåstik, og meget langt fra nogen anerkendte standarder med en farvetemperatur på gennemsnitligt 11000 Kelvin. Faktisk kan man se på grafen, at den i hovedtræk ligner den tilsvarende hvidbalancegraf for D8005 i standard indstilling.

Der er dog en meget væsentlig forskel som er værd at se nærmere på. Som det oftest er tilfældet med konsumprodukter til billedfremvisning, giver det problemer at skrue kontrasten helt op på det maksimale. For UE55ES8005 (og i øvrigt også UE46ES8005).

Ved 90 % af det maksimale indgangssignal mister TV’et evnen til at balancere de tre primærfarver som tilsammen udgør hvid. TV’et kan ganske enkelt ikke vise mere rød, mens det kan fortsætte med at skrue op for blå og grøn. Det medfører en betydelig misfarvning af alt i billedet som indeholder meget lys. Kombinationen af at hvidbalancen fra 0 – 90 % intensitet er for blå, og herefter i de lyse områder tager en grønlig drejning mod cyan er ganske uheldig.

Fejlen kan i øvrigt ses tydeligt, med det blotte øje hvis man ser på et standard testbillede som går fra sort til hvid over flere nuancer. Sænkes kontrasten til omkring 90 er man helt ud over problemet med at skærmen klipper i den røde kanal.

AV Blog Samsung UE55ES8005 gamma standard

Gammakurven for en skærm med dynamisk kontrast er svær at måle på en ensartet måde som ikke kan gøres til genstrand for en masse debat. Benyttes der små gråskalabilleder som ikke fylder hele skærmen, vil den dynamiske kontrast sænke bagbelysningen, og resultatet er en meget høj gamma i den nedre del af kurven, hvilket skifter så snart det samlede lysniveau er højt nok til at den dynamiske kontrast ikke sænker bagbelysningen. Det giver oftest en S-formet gammakurve som afspejler virkeligheden godt nok og er repræsentativ idet man netop vil opleve at mindre lysende objekter i et mørkt billede (eksempelvis en stjernehimmel) vil virke en smule kontrastfattige og dunkle, da bagbelysningen sænkes så meget. Samtidig kan det dog overdrive hvor galt det reelt står til.

Benyttes testbilleder som fylder hele skærmen undgår man i praksis stort set at den dynamiske kontrast påvirker målingen, som derfor bliver pænere, men stadig ikke afspejler virkeligheden fuldstændig. Ovenstående billede er fra en måling med fuldskærms billeder.

Farvegengivelse, hvidbalance og gamma i optimal indstilling

Særhederne i UE55ES8005 hører ikke op ved at ændre indstillingen til [Film], som ellers er den mest korrekt af Samsungs standardindstillinger. Af uransagelige årsager er kontrasten også i film indstillingen sat til 100 ud af 100 ud af boksen. Heldigvis er film indstillingen skruet således sammen, at skærmen ikke klipper i den røde kanal, så længe man holder sig indenfor et indgangssignal mellem 0 og 100 %. Rent teknisk kan en Blu-ray eller DVD dog indeholde information som bevæger sig op over 100 % signal, og hvis en skive indeholder sådanne ekstra lyse detaljer (ganske sjældent), så vil de blive misfarvede, da skærmen klipper i dette område.

AV Blog Samsung UE55ES8005 hvidbalance film

Hvidbalancen i film indstillingen har en ikke ubetydelig forskydning mod magenta (blå og rød blandet), hvilket også kan ses i billedet. I praksis opfattes det sådan, at alting har en let lyserød tone, og det kan få hudtoner til at se lidt blege ud. Det er samme tendens som vi så i D8005 serien, men i et lidt større omfang. Samtidig er det præcis den modsatte tendens af hvad vi i mange år har set på Panasonics plasmaskærme, som konsekvent har haft et modsatrettet grønstik.

På den positive side noteres det, at hvidbalancen er ekstremt lineær. Kun i de mørke områder afviger rød og blå lidt, men ellers er kurverne snorlige, hvilket ses ekstremt sjældent på konsumskærme som ikke er produceret af Pioneer. Det meget lineære forløb gør det let at kalibrere skærmen ind til god performance uden at skulle benytte de helt fine justeringsmuligheder.

En lineær hvidbalance er også langt at foretrække fremfor eksempler hvor afvigelserne fra D65 skifter karakter afhængig ag af signalet. Vores hjerne er langt bedre til at korrigere for en fast hvidbalanceforskydning som går igen over hele intensitetsskalaen, således at man lægger meget mindre mærke til fejlen.

Det er samme princip vi i disse dage oplever når man har haft solbriller på i længere tid, og alting ser nogenlunde normalt ud trods den farveforskydning der sker når lyset kommer igennem solbrillen. Benytter du eksempelvis blåtonede solbriller vil hjernen efterhånden vænne sig til dette og kompensere for det, hvorefter alting virker rød/orange når man tager dem af igen.

Hvidbalancen i film indstilling er altså et stykke fra at være rigtig god, og er ikke på niveau med eksempelvis en THX indstilling på Panasonics bedre plasma skærme, men faktisk bedre end på sidste års billigste skærme med THX. For langt de fleste mennesker vil film indstillingen dog være et tilstrækkeligt neutralt valg, som ikke kræver at man gør mere ved det.

AV Blog Samsung UE55ES8005 farvegamut film

Farvegengivelsen i film indstillingen er generelt rigtig flot, og ligner meget resultatet fra sidste års model. Primærfarverne en lille smule overmættede, hvilket trods alt er at foretrække fremfor undermættede, da det er noget vi kan kalibrere os ud af om nødvendigt. Farvedekodningen er rigtig flot og den største afvigelse er at der er 10 % for meget blus på den grønne farve, muligvis et bevidst valg for at kompensere for at hvidbalancen har underskud af grøn.

I alle fald har ingen af primærfarverne en afvigelse væsentligt over ∆E på 3, hvilket er på grænsen til hvad vi kan opfatte uden måleudstyr. Sekundærfarverne er marginalt værre grundet den forskudte hvidbalance, men det er stadig en rigtig flot farvegengivelse for en ikke kalibreret skærm uden THX mode.

AV Blog Samsung UE55ES8005 gamma film

Gamma for film indstillingen er en tand højere end vi gerne havde set det, og ligger samlet set og svæver lidt imellem 2,3 og 2,4, hvilket gør at billedet fremstår lidt mørkere og mere kontrastrigt end ellers, men på bekostning af skyggedetaljerne, som samtidig kan være et af de områder hvor LCD skærme ikke altid udmærker sig. En gamma på 2,4 i den mørke halvdel af dynamikområdet er generelt kun tilrådeligt, hvis man kan mørklægge helt, og med en skærm som har rigtig god separation i skyggedetaljerne.

Idet Samsung UE55ES8005 (og i dette tilfælde så vi det samme for UE46ES8005) har det bedst med lidt lys i stuen for at dække over det relativt høje sortniveau og eventuel light bleed (se senere) er det ikke tilrådeligt med så høj gamma.

Det skal dog bemærkes, at gammaforløbets linearitet som hovedregel er vigtigere end den absolutte gennemsnitsværdi, og det er en klar fordel at gammakurven er så lineær som det er tilfældet her.

Farvegengivelse, hvidbalance og gamma i kalibreret tilstand

Samsung skærme har gennem de sidste mange år været absolut førende blandt konsumproducenterne når det drejer sig om at stille kalibreringsværktøjer til rådighed, som bare virker, og ikke influerer negativt på billedkvaliteten i øvrigt.

Alle nødvendige justeringsmuligheder er tilgængelige i brugermenuerne, og er lavet som havde der siddet kalibreringsteknikere ved siden af ingeniørerne da de implementerede funktionerne. ES8005 serien har både 2 og 10-punkt hvidbalancejustering, og de kan benyttes individuelt, således at man får TV’et så tæt på målet som muligt med 2-punkt indstillingen, hvorefter man kan finindstille med 10-punkts justeringen. I år har Samsung endda været så kløgtige at fjerne timeout funktionen når man kalibrerer hvidbalance eller CMS, således at menuen ikke vender tilbage på skærmen efter 10-20 sekunder, som det var tilfældet tidligere.

AV Blog Samsung UE55ES8005 farvegamut kalibreret

Samsungs CMS fungerer fremragende, og da primærfarverne rød og grøn blot var lidt overmættede, var det super simpelt at få dem helt præcis på plads. Den blå farve endte med at være absolut minimalt undermættet, men det er marginaler vi snakker om. Sekundærfarverne krævede nærmest ingen justering efter at hvidbalancen var på plads.

Resultatet er et farverum og farvedekodning, som man vist roligt kan kalde i referenceklassen med dE under 1, hvilket er umuligt at skelne fra referencen med det blotte øje, så længe man betragter skærmen vinkelret på (se målinger nedenfor under betragtningsvinkler).

AV Blog Samsung UE55ES8005 hvidbalance kalibreret

Som anført ovenfor er det (med det rette måleudstyr) en yderst overkommelig opgave at kalibrere hvidbalancen ind, når den fra start af er så lineær som et er tilfældet her. I sidste ende skal hvidbalancen blot tilføres lidt grøn over hele linjen for at få det hele til at falde på plads. Det er ikke på Samsungs tidligere skærme lykkedes mig at få så lineær en hvidbalance,

med så lidt brug af 10-punkts justeringen.

Resultatet af kalibreringen er en hvidbalance som helt ned til 10 % er yderst lineær, og med ∆E langt under 1 hele vejen. Den fine hvidbalance repræsenteres fint af et ”grey ramp” testbillede, som fremstår flot lineært uden banding eller andre artefakter.

AV Blog Samsung UE55ES8005 gamma kalibreret

Normalt sigter jeg ved kalibrering til mørke rum efter at ramme gamma omkring 2,3, hvilket også var målet her. Skal man benytte skærmen en dagligstue med lidt mere lys, kan det eventuelt betale sig at skifte gammaindstillingen fra +1 til +2.

Gammajustering er en simpel sag, som flytter hele kurven og har 7 forskellige indstillinger (fra -3 til +3). Gamma faldt dog rigtig flot på plads omkring 2,3 alene ved at benytte gammajusteringen, og en minimal justering i de mørke områder ved hjælp af 10-punkt hvidbalancejusteringen.

Alt i alt er den kalibrerede farve- og gråskalaperformance for UE55ES8005 så flot som det kan lade sig gøre at få den på en konsumskærm i 2012.

Lysafvisning, refleksioner og sortniveau (MLL)

Et fast mantra på AV Blog er at det er en grum forsimpling at tale om sortniveau og refleksioner i isolation. Ved enhver vurdering af fladskærme lægges der ofte meget vægt på hvor mørkt skærmen kan gengive et sort signal, og for LED skærme lægges der ofte betydelig vægt på om skærmen har en mat eller blank overflade.

Sortniveau kan fremstå som en meget simpel og let målbar parameter – hvor meget lys udsendes når man viser en sort skærm – men virkeligheden er mere kompleks. Der er mange faktorer som påvirker hvor sort billedet fra en fladskærm opfattes fra den position skærmen betragtes. Skærmens kvaliteter kan i den sammenhæng ikke vurderes uden samtidig at indregne de omgivelser den skal benyttes i. Der er i bund og grund tale om 3 separate relevante faktorer som har stor indflydelse på den oplevede billedkvalitet.

Refleksioner fra skærmen er en uundgåelig del af enhver fladskærm. Det bliver ofte fremført som et faktum at matte skærme er at foretrække, og at det er en ulempe ved blanke skærme at lyset reflekteres i dem. Realiteten er dog at det i de fleste tilfælde er typen af refleksion som ændrer sig, ikke mængden af reflekteret lys. En helt blank skærm fungerer stort set som et spejl, og man kan undgå refleksioner ved ikke at have lyskilder direkte foran skærmen. Kommer der lys fra et vindue ved siden af skærmen vil dette som oftest ikke genere, da det ikke spejles i skærmen.

En mat skærm derimod reflekterer lyset diffust i alle retninger (teknisk set lambertian refleksion), så man ikke lægger så meget mærke til den enkelte refleksion, men hele billedet sløres til gengæld. En konsekvens af den matte skærm er altså at lysindfald fra siden også reflekteres ind mod den som ser på skærmen. For skærme som man benytter med lyskilder bag sig kan en mat skærm altså have en række fordele, hvilket er grunden til at mange som har været generet af en laptop med blank skærm antager at en blank skærm altid er skidt.

Hovedgrupper af refleksionstyper er skitseret nedenfor (med tak til Edward F. Kelley fra NIST)

Refleksioner i fladskærmspanel (Edward Kelley fra NIST)

Typen og mængden af refleksion fra skærmen få mindre betydning i takt med at omgivelserne bliver mørkere. I sagens natur er refleksioner kun relevante når der er lys at reflektere, og i et helt mørkt rum vil der ikke være væsentlig forskel på billedet uanset om det er mat eller blankt.

Samsungs har i UE55ES8005, som i alle ES8005 og ES7005 skærme (samt mange af deres billigere serier) valgt et ultra clear panel, som er yderst blankt og reflekterer lys præcis som et spejl. I praksis betyder at lyskilder bag betragteren vil afspejles i skærmen, hvis denne viser et meget mørkt billede. Til gengæld plages skærmen på ingen måde af nedsat kontrast, hvis der indstråler lys fra siden.

Lysafvisning er skærmens evne til at forblive så sort som muligt under tilstedeværelsen af udefrakommende lys. Særligt fladskærme med front af glas har traditionelt lidt under interne refleksioner, som har gjort at skærmen, selv uden at være tændt og vise et signal, er forekommet nærmere grå end sort. Det kan være værd at se efter hvor grå en ældre plasma- eller billedrørsskærm er når der stråler lys ind på den. Evnen til at afvise udefrakommende lys er særligt vigtig ved brug i dagslys, men mister fuldstændig relevans i takt med at omgivelserne bliver mørkere.

Fra naturens side er LCD/LED skærme god hjulpet når det drejer sig om at afvise indstrålende lys, da hele skærmen er opbygget på et princip om at polarisere lyset som kommer igennem panelet. Det gør det væsentligt simplere at lave en skærm som ikke påvirkes af indstrålende lys. Samsungs ES8005 serier klarer sig på dette område eminent god, hvilket ikke undrer, da D8005 fra sidste år også på dette punkt var ganske exceptionelt. Sort forbliver helt sort, uanset hvor meget lys der er i rummet, og skal man kæmpe med en placering af skærmen hvor der er direkte sollys, er ES8005 blandt det absolut bedste skærme p markedet.

Sortniveau er en vigtig paramter for en fladskærm som skal bruges til at give en god tredimensionel (ikke 3D) oplevelse med stor kontrast i billedet. Jo mindre lys man kan begrænse skærmen til at udsende når den viser sort, jo større dynamikområde kan skærmen arbejde med. Det er dog vigtigt at erindre, at sortniveauet aldrig behøver være lavere end at en sort skærm under lysforholdene i ens stue forekommer helt sort. Ser du TV i en normalt stue i dagtimerne er skærmens absolutte sortniveau alene en akademisk størrelse, som ingen påvirkning har af den opfattede billedkvalitet.

Det er også baggrunden for at det er umuligt at vurdere en given skærms sortniveau i en butik. Der vil altid være så meget lys i butikken, at det er umuligt at sammenligne sortniveau. Hvis der i en butikssituation opleves forskelle i kontrastforholdet, vil det stort set altid skyldes skærmens evne til at afvise indstrålende lys, eller skærmens gammaindstilling.

Særligt ved måling af sortniveau på LCD/LED skærme er det vigtigt at man holder for øje hvilket signal man sender til skærmen. De fleste moderne LED skærme vil slukke helt for bagbelysningen, hvis de får et helt sort signal til hver eneste pixel på skærmen. Det giver ingen mening at måle dette sortniveau, da der vil være et totalt fravær af lys. Hvis en given skærm benytter sig af dynamisk kontrast (som eksempelvis Samsung ES8005 i standard indstilling) vil sortniveauet ændre sig radikalt afhængig af den samlede mængde lys i billedet, idet et billede med blot få lysende pixels vil få skærmen til at dæmpe bagbelysningen meget voldsomt, mens en sort midte på en skærm fyldt med hvid vil få bagbelysningen til at køre op på fuld styrke.

Endvidere er der på LED modeller som har en tendens til at have ujævn bagbeslysning (se nedenfor om clouding og uniformitet) betydelig forskel på sortniveauet afhængig af hvor på skærmen man måler. Med disse forbehold er her det målte sortniveau for den testede UE55ES8005 i filmindstillingen (uden dynamisk kontrast)

Helt sort skærm 0,000 Cd/m2
Blot en enkelt pixel tændt på skærmen 0.048 –  0,086 Cd/m2 (14 målepunkter)
ANSI skakbræt 0.058 til 0.064 Cd/m2  (4 målepunkter)

Det skal bemærkes at målingerne er taget on-screen, og direkte vinkelret på skærmen. Så snart man betragter skærmen fra en skæv vinkel stiger sortniveauet betragteligt. Ved blot 22,5 graders betragtningsvinkel er sortniveauet oppe på 0,2 Cd/m2, og kontrasten i kalibreret stand falder fra 2300:1 til 600:1.

Som det vil fremgå, er resultatet et noget højere sortniveau end vi målte på sidste års UE46D8005. Det skal i den forbindelse bemærkes, at sortniveauet kan være lavere, hvis man aktiverer dynamisk kontrast, hvilket dog har andre bivirkninger. I praksis opfattes sortniveauet vinkelret på skærmen dog absolut tilfredsstillende, så længe der ikke er rigtig mørkt i lokalet. Det er også værd at bemærke, at langt de fleste konkurrerende LED skærme har et højere sortniveau.

Light bleed, clouding og paneluniformitet

Lad os for en god ordens skyld starte med at slå fast, at basalt set alle Edge LED skærme lider af en vis grad af ujævn bagbelysning, som kan skyldes det benyttede LCD panel, den light guide som fører LED belysningen fra kanten af skærmen ud imod panelet, et af de filtre som ligger imellem eller i sidste ende monteringen af ovenstående elementer.

Hvis man har planlagt at benytte sit TV mest i meget mørke omgivelser, enten om aftenen eller med effektiv mørklægning, så er man generelt bedre hjulpet med en plasmaskærm, eller en af de få tilbageværende local dimming LED skærme på markedet (Sony og LG har topmodeller med denne teknologi).

Der er dog generelt stor forskel på hvor problematisk den ujævne bagbelysning er når det kommer til stykket. Det vi oftest oplever i praksis er at der i mørke omgivelser (rummet dit TV står i) kombineret med mørke scener i kildematerialet ses plamager på skærmen, som lyser mere op end resten af skærmen. Vi kalder det oftest backlight bleed, en reference til at det er bagbelysningen som ”bløder igennem” panelet og laver de nærmest organisk udseende lyse pletter på skærmen. Formen på de typiske lyse pletter har også givet fænomenet tilnavnet clouding, en reference til at formen kan ligne skyer på himlen.

Niveauet af backlight bleed skiftet ikke bare fra model til model, men ofte fra individuel skærm til skærm indenfor samme modelserier. Du kan altså ikke være sikker på at din skærm af en given model er fri for problemer blot fordi du har læst tests som ikke har oplevet problemer. Hertil kommer, at backlight bleed faktisk kan være svært at spotte, hvis man ikke er vant til at benytte sit fjernsyn i ret mørke omgivelser. Jeg har mødt utallige ejere af D8005 og D7005 skærme, som har insisteret på at deres TV ikke havde det mindste backlight bleed, indtil jeg insisterede på at de prøvede nogle mørke testbilleder med dæmpet belysning.

Den korellerede positive effekt er naturligvis, at hvis du benytter dit TV i en godt oplyst stue, vil du næppe nogensinde opleve det mindste problem med ujævn bagbelysning, og så er det ikke noget du behøver bekymre dig om.

På de testede UE46ES8005 og UE55ES8005 var der backlight bleed på et niveau, som kan forventes på en edge LED skærm, dog mindre på 46” modellen. Problemet var lidt mindre tydeligt end på den 46” D8005 vi testede sidste år, og ujævnhederne var hovedsagelig til at spotte når det var ganske mørkt. Det er dog samtidig rimeligt at sige, at backlight bleed er blandt de største svagheder ved billedkvaliteten på ES8005 (måske fordi den gør så mange andre ting rigtigt).

Samsung UE55ES8005 backlight bleed

Ovenstående billede er af backlight bleed på UE55ES8005, og er alene tænkt som en illustration af forskellene på skærmens overflade. Det er ganske enkelt umuligt at videregive det absolutte niveau af bleed via billeder, på samme måde som man ikke kan dokumentere sortniveau på en skærm ved hjælp af billeder. Lukketid på kameraet kombineret med indstilling af black level og gamma på den skærm som viser billedet giver alt for mange variabler.

Som dokumentation for bagbelysningens forskelle, målte vi 12 tilfældige steder på skærmen, hvor der burde være helt sort, mens der blev vist et lille vindue med 1 % lys i midten. Det giver i hvert fald en ide om hvordan lysoutput varierer over skærmens areal.

0,057 Cd/m2
0,051 Cd/m2
0,054 Cd/m2
0,072 Cd/m2
0,068 Cd/m2
0,048 Cd/m2
0,060 Cd/m2
0,048 Cd/m2
0,076 Cd/m2
0,054 Cd/m2
0,085 Cd/m2
0,086 Cd/m2
0,052 Cd/m2

Tilsvarende gælder naturligvis at det er et problem hvis der er stor forskel på lysoutput i helt lyse områder (og hele skalaen herimellem). Øjet er dog heldigvis således indrettet at der skal meget større forskelle til i lyse områder før vi kan opfange det. 5 Målinger af 100 % hvid i et 3 * 3 felters skakbræt gav følgende resultat, som dog ikke var til at opfange visuelt:

136,7 Cd/m2
109,2 Cd/m2
107,6 Cd/m2
121,5 Cd/m2
126,5 Cd/m2

Som en lille tilføjelse skal det bemærkes, at der var en meget let tendens til at panelet lyste op i siderne af skærmen, således at der var en meget svag lysende stribe op langs kanten i begge sider. Det var dog så minimalt synligt, at jeg måtte kigge efter mange gange for at se det, og jeg kiggede alene fordi D8005 havde et tilsvarende fænomen. Jeg betragter det som langt under bagatelgrænsen på de testede ES8005 skærme.

Betragtningsvinkel

Begrænset betragtningsvinkel er alle LCD skærmes beskidte hemmelighed. Der er betydelig forskel på hvordan betragtningsvinklen påvirker billedkvaliteten af LCD TV afhængig af paneltypen (eksempelvis S-PVA eller IPS), men uanset panelteknologi, så er betragtningsvinklen en begrænsende faktor for billedkvaliteten.

Af denne årsag vil vi fremover gøre lidt mere ud af at anskueliggøre hvor stor en påvirkning betragtningsvinklen har for den billedkvalitet du oplever fra en given LCD skærm. Det er en sandhed som sjældent nævnes, at hvis du sidder i blot 15-30 graders vinkel på dit LCD TV, så er langt de fleste af de penge du betalte ekstra for en ordentlig billedkvalitet smidt ud ad vinduet. Den samlede performance af en billig LED fladskærm som eksempelvis ES5505 betragtet vinkelret på er højere end ES8005 betragtet fra en 30 graders vinkel.

AV Blog Samsung UE55ES8005 farvegamut kalibreret 22 grader

AV Blog Samsung UE55ES8005 farvegamut kalibreret 45 grader

Når det drejer sig om farvegengivelsen, er den største opfattede påvirkning en betydelig udvaskning, som følger af at alle farverne bliver undermættede. På det første billede er påvirkningen synlig men ikke kritisk, ved 22,5 graders vinkel. På andet billede er vinklen 45 grader og undermætningen er her meget tydelig. Den kraftige stigning i intensiteten af blå og magenta ses tydeligt i hudtoner, som fremstår i en toning af bleg pink i denne vinkel.

AV Blog Samsung UE55ES8005 hvidbalance kalibreret 22 grader

AV Blog Samsung UE55ES8005 hvidbalance kalibreret 45 grader

Billederne ovenfor gengiver den kalibrerede hvidbalance ved henholdsvis 22,5 og 45 graders betragtningsvinkel. Som det fremgår er hvidbalancen allerede i 22,5 graders vinkel betydeligt skævvredet mod det blå i en stor del af dynamiskområdet, og jævner sig først ud i de meget lyse områder.

AV Blog Samsung UE55ES8005 gamma kalibreret 22 grader

AV Blog Samsung UE55ES8005 gamma kalibreret 45 grader

Gammakurven siger en del om den opfattede kontrast i billedet, og lavere gamma vil resultere i at billedet opfattes som kontrastfattigt og blegt. Ved 22,5 grader er gamma faldet ned omkring 2, hvilket er uhensigtsmæssigt, men ikke uhørt indenfor fladskærme. Til gengæld er sortniveauet nu steget med en faktor 4, så de mørke detaljer er væk. Ved 45 graders vinkel er gamma nede på 1,5, hvilket i alle henseender er uegnet til nogen form for god underholdning, hvis man sætter pris på at se hvad instruktøren har haft i tankerne.

Resultatet kan illustreres med følgende to billeder taget nogenlunde vinkelret på og i en større vinkel, som dog ikke er udover hvad der er praksis i danske hjem.

Samsung UE55ES8005 betragtningsvinkel vinkelret

Samsung UE55ES8005 betragtningsvinkel side

Som en kuriositet kan bemærkes, at det faktisk kan lade sig gøre at kalibrere en LED skærm ind, så den giver langt bedre billede fra en støre betragtningsvinkel, men det sker så på bekostning af den vinkelrette performance.

Global dynamisk kontrast

Dynamisk kontrast i den ene eller anden form er en helt almindelig feature på LCD/LED skærme, som fra naturens side ikke altid har det bedste sortniveau, idet der altid vil slippe en smule af bagbelysningen igennem LCD panelet. Hvis kildematerialet er meget mørkt, og kun indeholder få billedelementer som lyser op, kan det være hensigtsmæssigt at dæmpe bagbelysningen for at billedelementerne ikke skal udviskes af den rest bagbelysning som trænger igennem selv når skærmen skal være helt sort. Producenterne benytter ligeledes dynamisk bagbelysning til at dække over den backlight bleed som findes på alle edge LED skærme i større eller mindre omfang.

I praksis er det et fungerende plaster på LCD teknologiens problem med absolut sortniveau, men kommer som alle den slags kunsttræk med en række udfordringer. Hvis man som på ES8005 serien benytter Edge LED og kun kan styre bagbelysningen globalt for hele skærmen medfører den dæmpede bagbelysning at de ting som rent faktisk skal kunne ses også bliver dæmpet i intensitet. Til en vis grad kan man signalbehandle sig ud af det ved at lade mere lys slippe igennem LCD panelet, men det er kun en mulighed for billedelementer som ikke allerede i kildematerialet skal vises med maksimal intensitet.

Det klassiske eksempel er en stjerneklar nat, hvor billedet er helt sort, men med spredte små stjerner som vises meget lyst. Med Dynamisk kontrast slået til, vil skærmen bemærke, at det samlede billede er meget mørkt og lukke betydeligt ned for bagbelysningen, og det vil få stjernerne til at se meget matte ud, og i nogle tilfælde slet ikke kunne ses. Afhængig af omstændighederne kan det dog være at foretrække frem for mere klare stjerner på en baggrund hvor man kan se backlight bleed på skærmen.

Det andet klassiske problem er at det oftest ikke kan lade sig gøre at justere bagbelysningen hurtigt nok og i tilstrækkeligt små trin til at man ikke lægger mærke til det. Det kan være temmelig distraherende hvis man kan se bagbelysningen skifte i takt med at kildematerialets lysniveau skifter. Både Samsung og Panasonic havde i deres 2011 modeller en lignende dynamisk signalbehandling (dynamisk gamma) som løbende ændrede på billedindholdet, men gjorde det så langsomt at man lagde tydeligt mærke til det når billedindholdet skiftede.

På Samsung UE46ES8005 og UE55ES8005 er dynamisk kontrast slået til som default i Standard indstillingen, mens det er slået fra i film indstillingen. Generelt fungerer den dynamiske kontrast som den skal, og som der fremgår af nedenstående graf, så bliver det gennemsnitlige sortniveau lavere når dynamisk kontrast er slået til. Grafen viser hvordan sortniveau for den sorte bjælke i toppen på en 2,35:1 film udvikler sig gennem et 11 minutters filmklip i henholdsvis standard indstilling med dynamisk kontrast aktiveret og film indstilling uden dynamisk kontrast.

AV Blog Samsung UE55ES8005 lysoutput i sort

Den dynamiske kontrast kan dog være let distraherende i praktisk brug, og under alle omstændigheder medfører den en ændring af det originale kildemateriale, som ikke er hensigtsmæssig, så det er en personlig afvejning om disse ulemper opvejes af det bedre sortniveau. Personligt slog jeg det fra under det meste af testen, på samme måde som jeg altid lukker for den dynamiske iris kontrol på projektorer hvor en sådan findes..

Micro Dimming Ultimate

I sidste års test af UE46D8005 stillede vi spørgsmål ved om Micro Dimming havde noget reelt formål, eller var ren markedsføring, som følge af at Samsung ikke længere producerer TV med bagbelysning som kan justeres lokalt (med LED bagbelysning på tidligere modeller og Edge LED i zoner på C8705).

Problemet med Micro Dimming er at det i alt markedsføringsmateriale fremstår som om skærmen på magisk vis kan justere indholdet af Micro Dimming zonerne uden at justere bagbelysningen til de pågældende zoner. Benævnelsen Micro Dimming giver helt klart de mindre teknisk mindede købere det indtryk, at de enkelte zoners bagbelysning kan dæmpes så de tror at de får en skærm med local dimming, som de fleste har hørt er en god ting.

Idet vi ved at D8005 og ES8005 har global Edge LED bagbelysning kan denne kun justeres for hele panelet på en gang. Heraf følger, at den eneste form for Micro Dimming som kan udføres i praksis er at manipulere med kildematerialet for at få det til at se anderledes ud, end det har været hensigten fra dem som har lavet filmen eller TV-materialet. I stedet for at ændre på farverne, kontrasten og tilføre kunstig skarphed på hele billedet gør Micro Dimming det altså blot for de enkelte zoner.

Micro Dimming som vi kender fra D8005, ES7005, ES6805 og ES6535 opdeler billedet i 288 zoner som ”optimeres” for kontrast, mens Micro Dimming Ultimate opdeler skærmen i 576 zoner og ”optimerer” hver zones indhold for kontrast, farve og ”detaljer” (sandsynligvis edge enhancement = skarphed).

Vi kan vist godt på AV Blog gå on the record med vores holdning om at Micro Dimming (Ultimate) er ren markedsføringspjat, som dækker over en proprietær signalbehandling, som i bedste fald er uskadelig og unødvendig, men i værste fald ændrer det originale kildemateriale på en uønsket måde, som ikke kan slås fra.

Signalbehandling og bevægelseshåndtering

Der er ikke meget nyt under solen når det drejer sig om den del af signalbehandlingen som er mest basal: Deinterlacing og skalering af signalkilder som leveres i et format som ikke er 1080P.

Samsung UE55ES8005 Deinterlacing

Samsung er ganske enkelt absolut markedsledende når det drejer sig om at genkende 2:2 og 2:3 kadencer og foretage korrekt deinterlacing, så man ved interlacede kilder som SD TV og DVD får fuld opløsning i billedet. Skalering til panelets opløsning på 1920*1080 er ligeledes i absolut topklasse. Vi kørte både UE55ES8005 og UE46ES8005 igennem en lang række standard interlacede sekvenser og de klarede det hele uden nogen kvaler.

Håndtering af bevægelse er klassisk blandt LCD skærmes svagere sider, da det tager tid for de enkelte LCD subpixels at skifte fra en intensitet til en anden. Det er denne langsommere ”responstid” som typisk har resulteret i sløring af billedet ved hurtige bevægelser på LCD/LED skærme. LCD panelerne er dog i de seneste år blevet bedre og bedre til at håndtere bevægelse. Panelet i ES8005 skærmene ser ud til at performe på linje med D8005 når det gælder opløsning i bevægelse.

Samsung UE55ES8005 opløsning i bevægelse

De brutale test fra FPD Benchmark (produceret af plasmaindustrien for at dokumentere at plasma klarer sig bedst til bevægelseshåndtering) viser at panelet (med og uden LED Motion Plus – scanning backlight aktiveret) kan levere 3-500 linjers opløsning i bevægelse, hvilket er pænt for et LCD panel. Aktiveres bevægelseskompensation Motion Plus klarer skærmen op omkring 900-1000 linjers opløsning hvilket er på linje med eller bedre end de bedste plasmaskærme, men medfører i praksis en række ulemper ved filmmateriale.

Samsung UE55ES8005 Multiburst

Vores to ES8005 fremviste en uventet artefakt ved fremvisning af et såkaldt multiburst tesbillede, som indeholder vertikale sorte og hvide linjer af en enkelt pixels bredde. Skærmene viste korrekt de to linjer, som ikke flød sammen. Resultatet var dog en grønlig tone, som viste sig uanset indstillinger, og kun for netop vertikale linjer af en enkelt pixels størrelse. Billedet fanger ikke den fine opløsning af de enkelte linjer, men farven er repræsentativ for hvordan der så ud i virkeligheden. DT50 ved siden af havde ikke samme problem, hvis oprindelse det ikkelykkedes os at slå fast.

Chroma upsampling

Som det var tilfældet med D8005 har ES8005 problemer med Chroma upsampling, som kan resultere i at subtile detaljer i farvegengivelsen forsvinder. Det er ganske uforståeligt, at Samsung ingeniører, som ellers er i den absolutte topklasse når det drejer sig om generel signalbehandling ikke har bedre greb om denne nogenlunde simple opgave. Som på sidste års model, ser det ud til at Samsung benytter en upsamplingsprincip som kaldes ”nearest neighbour” som blot dublerer farveinformationen fra den nærmeste pixel. Problemstillingen ses tydeligst på testbilleder, og er meget langt fra at være så slem i virkeligheden, som når den fremprovokeres.

Samsung UE55ES8005 Chroma opsampling fejl

Som det fremgår af ovenstående ”chroma plate” resulterer upsamplingsmetoden i at de fine blå og røde cirkler, som bliver tyndere og tyndere på vej ud fra centrum til sidst har overlappende farveinformation og ender som en meget blålig magenta i stedet for separate blå og røde linjer. Som det fremgår til højre i billedet havde Panasonic DT50 med det samme HDMI signal ikke problemer.

Input lag

Vi målte input lag til at ligge lige i overkanten af 30 ms. i game mode, hvilket er tilstrækkeligt godt til at det ikke bør give problemer med at bruge den til gaming. Aktiveres bevægelsesinterpolation i form af Motion Plus stiger input lag betragteligt, så det bør undgås.

Udglatning (smoothing) kan ikke slås fra

Som et fast led i enhver test af Samsungs fladskærme er en vurdering af hvorvidt der er aktiveret et støjreduktionskredsløb, som udglatter billedet ved at fjerne små deltaljer i billedet.

Alle TV har en eller flere former for støjreduktion indbygget, til at kompensere for forskellige former for eksterne støjkilder som har påvirket signalet. Det kan eksempelvis være MPEG-støjfilter, som udglatter den ”støj” i form af makroblokke og mosquitostøj rundt om bevægelse i objekter, som kan være resultatet af for hård komprimering af signalet. Samsung ES8005 har endvidere en traditionel støjreduktionsfunktion, som alene er tiltænkt analoge signaler, hvor der reelt kan være introduceret tilfældig støj i signalet under transmission.

MPEG-støjfiltret har alene en funktion ved meget hårdt komprimerede signalet (fx DVB-T), og selv da vil det ofte medføre mindst lige så store ulemper som fordele. Traditionel støjreduktion har ingen berettigelse i en digital fladskærm, og under testen havde vi begge former for støjreduktion slået fra.

Samsung UE55ES8005 tvunget støjreduktion

Samsung har dog haft en tradition for herudover at have en yderligere støjreduktionsfunktion indbygget, som ikke kan slås fra og ikke er beskrevet nogen steder. Den manifesterer sig tydeligst ved at filmkorn i originalmaterialet udglattes så de er mindre tydelige. Vi kan konstatere, at UE55ES8005 og UE46ES8005 stadig lider af denne udglatning af billedet, som ikke kan slås fra, medmindre man aktiverer skærmens spil-tilstand.

Vores udgangspunkt er at det generelt er utilfredsstillende at udglatte billedet på en måde så det oprindelige indtryk ikke bevares, og at en sådan funktion i det mindste burde kunne slås fra. Når det er sagt, så er den negative påvirkning dog så lille, at det bestemt ikke er en dealbreaker. Nogen anmeldere ser anderledes på det og anbefaler, at man benytter sig af spil-tilstanden for at undgå denne udglatning. Spil-tilstand medfører dog en lang række andre ulemper, som efter vores overbevisning er mere generende.

3D billedkvalitet

3D er efterhånden noget der bliver snakket meget lidt om når det drejer sig om de nye skærme. Det virker som om producenterne har accepteret, at 3D ikke bliver den nye teknologi som kommer til at drive fladskærmsmarkedet fremad og sikrer et ekstra salg af de dyreste prestigemodeller. Samtidig er der dog ingen tvivl om at 3D er kommet for at blive denne gang, og teknologien vil blive implementeret i billigere og billigere skærme i fremtiden, samtidig med at priserne på 3D skærme og 3D briller falder.

Med 200 Hz panel og en række indbyggede optimeringsfunktioner for 3D visning, gør ES8005 serien det rigtig godt når det drejer sig om aktiv 3D på en LED skærm. De bedste plasmaskærme fra Samsung og Panasonic er stadig lidt bedre, og efter vores opfattelse er den passive 3D teknologi med Film Pattern Retarder (fra LG) generelt et lille skridt foran når det gælder LED skærme. Du skal dog ikke regne med at finde en LED skærm på markedet som har bedre aktiv 3D end ES8005.

Crosstalk

De udfordringer 3D fremvisning medfører er hovedsageligt manglende lysoutput, og crosstalk mellem de to øjne, som manifesterer sig i form af en svag ”skygge” rundt om objekter i billedet, kaldet ghosting. Ghosting opstår som en kombination af skærmen og den tilhørende 3D brille. Hvert brilleglas åbner og lukker lynhurtigt i takt med at skærmen viser et billede til henholdsvis højre og venstre øje. Så længe højre brilleglas kun åbner i det splitsekund der vises et billede til højre øje, og ellers er 100 % uigennemtrængeligt, så er der ingen crosstalk mellem de to øjne. I praksis opstår der dog problemer på to fronter:

  • Selv når brilleglasset er lukket for højre øje, slipper der lidt af billedet som vises til venstre øje igennem glasset, da det ikke er helt lukket for gennemtrængning af lys.
  • Hvis synkroniseringen mellem skærm og brille ikke er fuldstændig perfekt, kan der nå at blive vist blot en lille smule af det venstre øjes billede, mens 3D brillen er ved at lukke for det højre øje.

Crosstalk kan måles og testes visuelt på mange måder. Vi benytter en række skærmbilleder til at vurdere omfanget af lys der slipper igennem fejlagtigt, og har en række egenproducerede testbilleder, hvor vi måler hvor meget lys der slipper igennem det lukkede brilleglas og sammenholder det med hvor meget der slipper igennem det åbne brilleglas og skærmens sortniveau gennem brillen (det teoretisk perfekte resultat).

Det praktiske arbejde med at måle på 3D gengivelse og crosstalk kan fra tid til anden føles som en Georg Gearløs opgave, så til almen morskab er her et eksempel på hvordan målinger af 3D performance foregår i praksis. Og nej: vi er ikke bare en flok amatører på AV Blog – sådan gør stort set alle professionelle ISF og THX certificerede kalibreringsteknikere når der skal kalibreres 3D. Very high-tech J

Samsung UE55ES8005 3D målinger i praksis

Hvad angår den målte crosstalk, så slipper det lukkede brilleglas omkring 2 % af lysmængden fra det åbne glas igennem, hvilket er en betydelig forbedring i forhold til de 3 % vi målte på D8005 sidste år. Der er dog stor forskel på hvordan brilleglasset filtrerer lyset og det er tydeligt, at de konturer som kaldes ghosting har et grønt skær. Et visuelt værktøj til at vurdere crosstalk (på en anden skala end den målte ovenfor) viser også at der er ca. 6-7 % light leak i den blå og røde farve, mens hele 14 % grøn slipper igennem. Endvidere viser det sig at der ikke er helt samme mængde og balance i det lys som slipper igennem de to brilleglas.

Samsung UE55ES8005 3D crosstalk ghosting venstre

Samsung UE55ES8005 3D crosstalk ghosting højre

Det er indtil videre uafklaret hvor stor en del af den målte og opfattede crosstalk der skyldes kvaliteten af 3D brillerne, men i takt med at vi får målt på flere briller på sammenlignelige skærme vil vi opdatere oplysningerne i vores guide til 3D briller.

Farver, hvidbalance og gamma i 3D

Så snart 3D aktiveres på ES8005 fyres der godt op for bagbelysningen og kontrasten, og samtidig skal skærmens indstillinger kompensere for den toning som sker gennem de medfølgende 3D briller. Det skal i den forbindelse blive interessant at se hvordan resultatet bliver når stort set alle aktive 3D briller blive kompatible med konkurrenternes skærme, men skærmen ikke nødvendigvis er opsat til at korrigere for netop denne brilles påvirkning af billedet.

Med Samsungs medfølgende 3D briller SSG-4100 fremstår primærfarverne både ganske præcise og med den korrekte intensitet i 3D film indstillingen. Sekundærfarverne er trukket i retning væk fra det blå, men det som kan læses af CIE diagrammet er for sekundærfarverne kun en lille del af den samlede historie.

AV Blog Samsung UE55ES8005 hvidbalance film3D

Hvis vi ser på hvidbalancen, så er det ret tydeligt, at vi er tilbage til problemstillingen med 100 % kontrast tidligere, som resulterer i at skærmen klipper i rød, mens blå og grøn ufortrødent kan fortsætte med at levere lysintensitet. Det giver en hvidbalance som er meget ulineær, hvilket også kan ses af testbilleder.

For at føje spot til skade, kan man ikke kalibrere sig ud af problemet uden at sænke det samlede lysoutput ganske betydeligt, da det er en fysisk begrænsning at der ikke leveres mere lysoutput i den røde kanal. Den eneste måde at genskabe linearitet er at sænke kontrasten betydeligt og/eller skrue ned for den blå og grønne kanal.

Allerede ved omkring 70 % af det maksimale indgangssignal holder skærmen op med at levere mere rød, og en helt hvid skærm er tydeligt tonet i retning af grøn/cyan. Idet sekundærfarverne påvirkes af hvidbalancen, er ovenstående farvegengivelse af sekundærfarverne i retning af rød/grøn kun repræsentativt ved 75 % intensitet i signalet. Vises et 3D billede med 100 % intensitet vil sekundærfarverne være trukket mod grøn/cyan i stedet for. Ikke optimalt.

AV Blog Samsung UE55ES8005 gamma film 3D

Gamma i 3D er i den lave ende, resulterende i at den samlede kontrast vil opfattes som lidt lavere, og der vil være lidt mindre dybde i billedet end i 2D. Det er dog ganske almindeligt for 3D, hvor man skruer ekstra op for lyset, og samlet set er gamma for 3D ikke urimelig sammenlignet med hvad man ellers ser af 3D performance. Gamma kan endvidere forbedres ved at benytte gammaindstillingerne.

Samlet set er 3D gengivelsen hvad angår farve- og gråskalagengivelse et stykke fra referenceniveau, og den kan ikke meningsfyldt kalibreres til at leve op til den flotte 2D performance. På det område klarer de fleste plasmaskærme sig bedre, men med noget lavere lysoutput. I praksis vil de færreste dog nok lægge meget mærke til forskydningerne, idet 3D under alle omstændigheder fremstår som noget helt andet end man er vant til.

3D briller

Samsung UE55ES8005 3D briller SSG-4100

De medfølgende 3D briller adskiller sig en del fra tidligere modeller. De er ekstremt lette, og føles helt anderledes behagelige at have på end stort set alle aktive 3D briller vi har testet. De kommunikerer med radiobølger, og er således på linje med sidste års modeller helt uafhængig af at kunne se skærmen, som det var tilfældet med de første generationer som benyttede infrarødt lys. SSG-4100 overholder standarderne i Full HD 3D Glasses Initiative og kan altså også benyttes med de nye Panasonic og Sony skærme. Brillerne aktiveres let med et tryk ovenpå næseryggen, og benytter et standard CR2025 knapcelle batteri. Har man behov for flere 2D briller end de 2 sæt der følger med skærmen har prisen fået et godt nøk nedad, og SSG-4100 kan købes i løsvægt for kr. 199 pr. stk og kan sikkert findes endnu billigere end det.

Med alle de positive egenskaber på plads, er det dog min vurdering af SSG-4100 er uegnet til 3D brug for alt andet end meget specielle omstændigheder. Det meget lette og åbne design med de helt flade brilleglas, som ”svæver” et stykke foran øjnene medfører performancemæssigt to store ulemper:

For det første dække brilleglasset ikke hele synsfladen, så man rent faktisk kan se ud over brilleglassene og opfatte en del af rummet og dets belysning uden toningen gennem brilleglasset. Hjernen vil konstant gøre sit bedste for at korrigere for det miljø den modtager signaler fra, og hvis der ikke er en konstant og ensartet hvidbalance i det input den får, forsøger den konsekvent at korrigere for forskellige input som ikke giver mening. Det kan i sidste ende give lidt hovedpine, men det værste er egentlig, at det modvirker den ”suspension of disbelief” – indleven i det filmunivers vi forsøger at skabe med filmen.

Dernæst inviterer de flade brilleglas til interne refleksioner af alle lyskilder bag dig. Der skal ikke meget lys til bagved eller ved siden af betragteren før der kommer afspejlinger af dette lys på indersiden af brilleglasset. Da det er lige foran øjnene er det ganske tydeligt, og kan være distraherende.

Det virker som om Samsung har haft for travlt med at designe en ultralet og meget flot designet 3D brille, som sidder behageligt, men ikke har taget tilstrækkeligt hensyn til hvordan 3D effekten bliver i praksis. Det er meget sigende, at den oplevede indleven i 3D bliver meget større blot ved at sætte håndfladerne op til tindingerne for at dække for udefrakommende lys og derved simulere helt lukkede 3D briller. Det er naturligvis væsentligt at nævne, at disse problemstillinger forsvinder hvis man ser 3D i et helt mørklagt rum, hvor der ikke er lyskilder som kan reflekteres på indersiden af brillen og den del af rummet som ikke dækkes at brilleglasset er helt sort.

Konlusion

Samsung UE55ES8005 HD billede

Det er ikke en let opgave at konkludere kort på en test som i det store hele har været en skuffelse, men omhandler en fladskærm som stadig er blandt de absolut bedste LED skærme på markedet i 2012.

Problemet er nok, at Samsung flyttede sig så meget kvalitetsmæssigt fra 2007 til 2011, hvor de på mange områder rykkede fra konkurrenterne på både design, kalibreringsfunktionalitet og billedkvalitet. I 2012 er de nok ved at nå en grænse for hvor meget de kan vride ud af LED teknologien, så vi kan ikke forvente at se landvindinger på billedkvaliteten. Til gengæld får vi en masse funktioner som er yderst imponerende, men for de flestes vedkommende håndteres bedre af andre apparater end et TV.

På designsiden er Panasonic og LG ved at hale ind på Samsung med deres flotte tynde metalrammer på deres LED skærme, og på billedkvaliteten har Panasonic taget et stort skridt alene fra 2011 til 2012.

AV-Blog anbefaletVi må altså ende med at konkludere, at Samsung med ES8005 serien ikke er længere er absolut markedsledende indenfor LED fladskærme. Selv med de nævnte svagheder er det dog ikke til at komme udenom at ES8005 i det store hele er en imponerende fladskærm, som indenfor LED teknologiens begrænsninger giver et billede som er i absolut topklasse. Det ville være unfair at give mindre end et forsigtigt: ANBEFALET.

Skal du have den maksimale oplevelse af dine Blu-rays i en mørk stue er det efter vores opfattelse stadig bedste tjent med en plasmaskærm fra Panasonic eller Samsung selv.

Hvis du vil have det fedeste, mest featurefyldte og fremtidssikrede TV du kan få på markedet i dag, med billedkvalitet i topklasse, så er ES8005 ganske enkelt ikke til at komme udenom.

Negativt:

  • Clouding / backlight bleedRinge standardindstillinge, også i Film indstillingen
  • Betragtningsvinkel lige så lav som på de fleste LED skærme
  • Ikke nogen standard analog lydudgang
  • Mange nye features af begrænset praktisk værdi
  • Chroma upsampling, tvunget udjævning af billedstøj og artefakter ved multiburst

Positivt:

  • Imponerende sortniveau i dagslys og immunitet for lysindfald
  • Virkelig gode kalibreringsmuligheder
  • Farver og gråskala i referenceklasse efter kalibrering
  • Velfungerende stemmestyring
  • Flot deinterlacing og skalering

For de interesserede er her en kalibreringsrapport (PDF) som visere forskellen i gengivelse mellem Standardindstillingen og den kalibrerede Filmindstilling.

Bemærk, at vi har offentliggjort vores anbefalede kalibrerede indstillinger til Samsung UE55ES8005, som ligger til grund for ovennævnte kalibreringsrapport. Vær opmærksom på de forbehold som er nævnt i beskrivelsen af indstillingerne. Kopiering af disse indstillinger giver dig ikke et kalibreret TV.

Du kan i øvrigt finde links til flere vurderinger af ES8005 serien i vores samlende meta test af Samsung ES8005